Elevens navn |
CPR |
Virksomhed |
CVR |
1H | 2H | 3H |
Skemaet udfyldes (med det valgte bogstav fra listen nedenfor) først af lærlingen og efterfølgende af den praktikansvarlige. Skemaet skal benyttes som udgangspunkt for en samtale (se afsnittet ”Elevsamtaler”) om elevens standpunkt. Skemaet underskrives og medbringes på skoleopholdet.
Eleven arbejder: | D | Oplæring ikke startet | C | På begynderniveau | B | Godt | A | Selvstændigt |
1. Afdækning og renholdelse | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage nødvendig afdækning og renligholdelse af overflader, der ikke skal males. | Elev | ||||
Virksomhed |
2. Afrensning | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på lofter | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage afrensning af gammelt tapet og vægbeklædning. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på jern | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på facader | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på indvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på udvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage en korrekt afrensning af skimmelsvamp på overflader under 3m2 | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på gulve | Elev | ||||
Virksomhed |
3. Spartling | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage reparationsspartlinger, af lofter, vægge, facader og træværk med forskellige materialer og teknikker, klar til viderebehandling | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage spartling af gipssamlinger, herunder opsætning af armering og hjørneskinner af lofter og vægge med forskellige materialer og teknikker, klar til viderebehandling | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage fuldspartlinger af lofter, vægge og træværk med forskellige materialer og teknikker, klar til viderebehandling | Elev | ||||
Virksomhed |
4. Bundbehandlinger / grundinger | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på lofter og vægge med forskelligt materiale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på facader med forskelligt materiale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på indvendigt træværk med forskelligt materiale | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på udvendigt træværk med forskelligt materiale | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage korrekte malebehandlinger på overflader, som er blevet renset for skimmelsvamp | Elev | ||||
Virksomhed |
5. Mellembehandlinger | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på lofter og vægge af forskelligt materiale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på facader af forskelligt materiale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på indvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på udvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan udføre en korrekte malerfuge under 2 mm | Elev | ||||
Virksomhed |
6. Færdigbehandlinger | D | C | B | A | |
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer og under hensyn til lysforhold foretage forskellige færdigbehandlinger på lofter og vægge. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer og under hensyn til lysforhold foretage forskellige færdigbehandlinger på facader. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer og under hensyn til lysforhold foretage forskellige færdigbehandlinger på indvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer og under hensyn til lysforhold foretage forskellige færdigbehandlinger på udvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan påføre kulørstærke malinger på forskellige underlag. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan benytte forskellige materialer og teknikker til lakering. | Elev | ||||
Virksomhed |
7. Airless-anlæg | D | C | B | A | |
Eleven kender og kan anvende airless-anlæg på relevante arbejdsområder | Elev | ||||
Virksomhed |
8. Metaloverflader og isolerede rør | D | C | B | A | |
Eleven kan behandle metaloverflader og isolerede rør fra bund- til færdigbehandling | Elev | ||||
Virksomhed |
9. Gulve | D | C | B | A | |
Eleven kan udføre relevant malebehandling af forskellige gulve, herunder grunding, vedligeholdelse og færdigbehandling | Elev | ||||
Virksomhed |
10. Vægbeklædninger | D | C | B | A | |
Eleven kan opsætte glasfilt, glasvæv og tapet | Elev | ||||
Virksomhed |
11. Farver | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage farveblanding og farveefterligning og farveafstemning | Elev | ||||
Virksomhed |
12. Værktøjer og hjælpemidler Eleven kan vedligeholde og sikkerhedsmæssigt korrekt anvende relevante værktøjer og hjælpemidler til de enkelte arbejdsopgaver – herunder: |
D | C | B | A | |
skærende værktøj, håndværktøj og maskiner (relevant elektrisk slibeværktøj, dampanlæg mm) | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
stiger | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
rulle- og bukkestilladser | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
lifte | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
radiatorsprøjter og | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Airless anlæg | Elev | ||||
Virksomhed |
13. Sikkerhedsforhold Eleven har kendskab til og kan anvende: |
D | C | B | A | |
Kodemærkning | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Sikkerhedsblade og leverandør-brugervejledninger | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Personlige værnemidler, herunder: åndedrætsværn, handsker, høreværn, sikkerhedsbriller mm. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Hensigtsmæssig affaldshåndtering | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Arbejdspladsvurdering (APV) – herunder skur- og velfærdsforanstaltninger | Elev | ||||
Virksomhed |
14. Kreativitet | D | C | B | A | |
Eleven kan under faglig vejledning anvende fagets dekorative og kreative muligheder | Elev | ||||
Virksomhed |
15. Planlægning og kvalitetssikring Eleven kan planlægge og kvalitetssikre eget arbejde – herunder |
D | C | B | A | |
kunne tilrettelægge arbejdsprocesser i en opgave indenfor en fastlagt tidstermin | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne foretage en korrekt vurdering af forholdet mellem bund, materialer og arbejdsprocesser | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne vurdere om der er problemer vedr. fugt og temperatur. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne mængdeberegne forbruget af materialer | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne foretage en praktisk opmåling af eget arbejde | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne prissætte sit eget arbejde efter overenskomstens prisliste | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne foretage en forudakkordering af eget arbejde | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne foretage teknisk kvalitetskontrol | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne udarbejde en skriftlig kvalitetssikringskontrol efter gældende standarter og normer | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kender og kan foretage korrekte fugt- og temperaturmålinger, samt måling af lagtykkelser | Elev | ||||
Virksomhed |
16. Arbejdsnormer | D | C | B | A | |
Eleven udviser ansvarlighed for almindelig ryddelighed på arbejdspladsen. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven har forståelse for kvalitet/finish. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan agere hensigtsmæssigt over for kunder og samarbejdspartnere. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan anvende sit kendskab til innovation til at deltage i fagets bestræbelser på at skabe nye markeder. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan ud fra praktisk malearbejde og en efterfølgende beskrivelse, stille forslag til forbedring af materialer, værktøjer, teknikker, arbejdsprocesser m.v. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven får udviklet sin sans for at skabe mersalg ved at kunne foreslå kunderne udførelse af arbejdsopgaver, som ligger ud over den oprindelige aftale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan i sit arbejde tage hensyn til og sikre de energioptimerende tiltag, der er foretaget i bygningen | Elev | ||||
Virksomhed |
Skolemeddelelser til/fra virksomheden og eleven
Skemaets første del udfyldes af den praktikansvarlige og lærlingen – anden del af skolen.
Hvilke praktikmål indgår i elevens praktikumprojekt? | |
Afdækning og renholdelse | |
Afrensning | |
Spartling | |
Bundbehandlinger/ grundinger | |
Mellembehandlinger | |
Færdigbehandlinger | |
Airless-anlæg | |
Metaloverflader og isolerede rør | |
Gulve | |
Vægbeklædninger |
Projektevaluering (udfyldes af skolen):
Eleven har opnået en eller flere af følgende kompetencer via praktikumforløbet: | |
Eleven kan foretage nødvendig afdækning og renligholdelse af overflader, der ikke skal males. | |
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på lofter | |
Eleven kan foretage afrensning af gammelt tapet og vægbeklædning | |
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på jern | |
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på indvendigt træværk | |
Eleven kan foretage en korrekt afrensning af skimmelsvamp på overflader under 3m2 | |
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på gulve | |
Eleven kan foretage reparationsspartlinger, af lofter, vægge, facader og træværk med forskellige materialer og teknikker, klar til viderebehandling | |
Eleven kan foretage spartling af gipssamlinger, herunder opsætning af armering og hjørneskinner af lofter og vægge med forskellige materialer og teknikker, klar til viderebehandling | |
Eleven kan foretage fuldspartlinger af lofter, vægge og træværk med forskellige materialer og teknikker, klar til viderebehandling. | |
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på lofter og vægge med forskelligt materiale. | |
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på facader med forskelligt materiale | |
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på indvendigt træværk med forskelligt materiale | |
Eleven kan foretage korrekte malebehandlinger på overflader, som er blevet renset for skimmelsvamp | |
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på lofter og vægge med forskelligt materiale. | |
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på indvendigt træværk med forskelligt materiale | |
Eleven kan foretage en korrekte udføre malerfuge under 2 mm | |
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer foretage forskellige færdigbehandlinger på lofter og vægge | |
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer foretage forskellige færdigbehandlinger på indvendigt træværk | |
Eleven kan påføre kulørstærke malinger på forskellige underlag. | |
Eleven kan benytte forskellige materialer og teknikker til lakering. | |
Eleven kender og kan anvende airless-anlæg på relevante områder | |
Eleven kan behandle metaloverflader og isolerede rør fra bund- til færdigbehandling | |
Eleven kan udføre relevant malerbehandling af forskellige gulve, herunder grunding, vedligeholdelse og færdig behandling | |
Eleven kan opsætte glasfilt.. | |
Eleven kan opsætte glasvæv. | |
Eleven kan opsætte tapet |
Dato og elevens underskrift | Dato og virksomhedens underskrift | Dato og skolens underskrift |
Elevens navn |
CPR |
Virksomhed |
CVR |
1H | 2H | 3H |
Skemaet udfyldes (med det valgte bogstav fra listen nedenfor) først af lærlingen og efterfølgende af den praktikansvarlige. Skemaet skal benyttes som udgangspunkt for en samtale (se afsnittet ”Elevsamtaler”) om elevens standpunkt. Skemaet underskrives og medbringes på skoleopholdet.
Eleven arbejder: | D | Oplæring ikke startet | C | På begynderniveau | B | Godt | A | Selvstændigt |
1. Afdækning og renholdelse | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage nødvendig afdækning og renligholdelse af overflader, der ikke skal males. | Elev | ||||
Virksomhed |
2. Afrensning | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på lofter | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage afrensning af gammelt tapet og vægbeklædning. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på jern | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på facader | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på indvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på udvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage en korrekt afrensning af skimmelsvamp på overflader under 3m2 | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på gulve | Elev | ||||
Virksomhed |
3. Spartling | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage reparationsspartlinger, af lofter, vægge, facader og træværk med forskellige materialer og teknikker, klar til viderebehandling | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage spartling af gipssamlinger, herunder opsætning af armering og hjørneskinner af lofter og vægge med forskellige materialer og teknikker, klar til viderebehandling | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage fuldspartlinger af lofter, vægge og træværk med forskellige materialer og teknikker, klar til viderebehandling | Elev | ||||
Virksomhed |
4. Bundbehandlinger / grundinger | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på lofter og vægge med forskelligt materiale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på facader med forskelligt materiale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på indvendigt træværk med forskelligt materiale | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på udvendigt træværk med forskelligt materiale | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage korrekte malebehandlinger på overflader, som er blevet renset for skimmelsvamp | Elev | ||||
Virksomhed |
5. Mellembehandlinger | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på lofter og vægge af forskelligt materiale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på facader af forskelligt materiale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på indvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på udvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan udføre en korrekte malerfuge under 2 mm | Elev | ||||
Virksomhed |
6. Færdigbehandlinger | D | C | B | A | |
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer og under hensyn til lysforhold foretage forskellige færdigbehandlinger på lofter og vægge. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer og under hensyn til lysforhold foretage forskellige færdigbehandlinger på facader. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer og under hensyn til lysforhold foretage forskellige færdigbehandlinger på indvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer og under hensyn til lysforhold foretage forskellige færdigbehandlinger på udvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan påføre kulørstærke malinger på forskellige underlag. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan benytte forskellige materialer og teknikker til lakering. | Elev | ||||
Virksomhed |
7. Airless-anlæg | D | C | B | A | |
Eleven kender og kan anvende airless-anlæg på relevante arbejdsområder | Elev | ||||
Virksomhed |
8. Metaloverflader og isolerede rør | D | C | B | A | |
Eleven kan behandle metaloverflader og isolerede rør fra bund- til færdigbehandling | Elev | ||||
Virksomhed |
9. Gulve | D | C | B | A | |
Eleven kan udføre relevant malebehandling af forskellige gulve, herunder grunding, vedligeholdelse og færdigbehandling | Elev | ||||
Virksomhed |
10. Vægbeklædninger | D | C | B | A | |
Eleven kan opsætte glasfilt, glasvæv og tapet | Elev | ||||
Virksomhed |
11. Farver | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage farveblanding og farveefterligning og farveafstemning | Elev | ||||
Virksomhed |
12. Værktøjer og hjælpemidler Eleven kan vedligeholde og sikkerhedsmæssigt korrekt anvende relevante værktøjer og hjælpemidler til de enkelte arbejdsopgaver – herunder: |
D | C | B | A | |
skærende værktøj, håndværktøj og maskiner (relevant elektrisk slibeværktøj, dampanlæg mm) | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
stiger | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
rulle- og bukkestilladser | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
lifte | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
radiatorsprøjter og | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Airless anlæg | Elev | ||||
Virksomhed |
13. Sikkerhedsforhold Eleven har kendskab til og kan anvende: |
D | C | B | A | |
Kodemærkning | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Sikkerhedsblade og leverandør-brugervejledninger | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Personlige værnemidler, herunder: åndedrætsværn, handsker, høreværn, sikkerhedsbriller mm. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Hensigtsmæssig affaldshåndtering | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Arbejdspladsvurdering (APV) – herunder skur- og velfærdsforanstaltninger | Elev | ||||
Virksomhed |
14. Kreativitet | D | C | B | A | |
Eleven kan under faglig vejledning anvende fagets dekorative og kreative muligheder | Elev | ||||
Virksomhed |
15. Planlægning og kvalitetssikring Eleven kan planlægge og kvalitetssikre eget arbejde – herunder |
D | C | B | A | |
kunne tilrettelægge arbejdsprocesser i en opgave indenfor en fastlagt tidstermin | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne foretage en korrekt vurdering af forholdet mellem bund, materialer og arbejdsprocesser | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne vurdere om der er problemer vedr. fugt og temperatur. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne mængdeberegne forbruget af materialer | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne foretage en praktisk opmåling af eget arbejde | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne prissætte sit eget arbejde efter overenskomstens prisliste | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne foretage en forudakkordering af eget arbejde | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne foretage teknisk kvalitetskontrol | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne udarbejde en skriftlig kvalitetssikringskontrol efter gældende standarter og normer | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kender og kan foretage korrekte fugt- og temperaturmålinger, samt måling af lagtykkelser | Elev | ||||
Virksomhed |
16. Arbejdsnormer | D | C | B | A | |
Eleven udviser ansvarlighed for almindelig ryddelighed på arbejdspladsen. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven har forståelse for kvalitet/finish. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan agere hensigtsmæssigt over for kunder og samarbejdspartnere. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan anvende sit kendskab til innovation til at deltage i fagets bestræbelser på at skabe nye markeder. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan ud fra praktisk malearbejde og en efterfølgende beskrivelse, stille forslag til forbedring af materialer, værktøjer, teknikker, arbejdsprocesser m.v. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven får udviklet sin sans for at skabe mersalg ved at kunne foreslå kunderne udførelse af arbejdsopgaver, som ligger ud over den oprindelige aftale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan i sit arbejde tage hensyn til og sikre de energioptimerende tiltag, der er foretaget i bygningen | Elev | ||||
Virksomhed |
Skolemeddelelser til/fra virksomheden og eleven
Skemaets første del udfyldes af den praktikansvarlige og lærlingen – anden del af skolen.
Hvilke praktikmål indgår i elevens praktikumprojekt? | |
Afdækning og renholdelse | |
Afrensning | |
Spartling | |
Bundbehandlinger/ grundinger | |
Mellembehandlinger | |
Færdigbehandlinger | |
Værktøjer og hjælpemidler | |
Sikkerhedsforhold | |
Arbejdsnormer |
Projektevaluering (udfyldes af skolen):
Eleven har opnået en eller flere af følgende kompetencer via praktikumforløbet: | |
Eleven kan foretage nødvendig afdækning og renligholdelse af overflader, der ikke skal males. | |
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på facader | |
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på udvendigt træværk | |
Eleven kan foretage reparationsspartlinger, af facader og træværk med forskellige materialer og teknikker, klar til viderebehandling | |
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på facader med forskelligt materiale. | |
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på udvendigt træværk med forskelligt materiale | |
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på facader med forskelligt materiale. | |
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på udvendigt træværk med forskelligt materiale | |
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer foretage forskellige færdigbehandlinger på facader. | |
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer foretage forskellige færdigbehandlinger på udvendigt træværk | |
Eleven kan påføre kulørstærke malinger på forskellige underlag. | |
Eleven kan vedligeholde og sikkerhedsmæssigt korrekt anvende relevante værktøjer og hjælpemidler til de enkelte arbejdsopgaver – herunder; rulle- og bukkestilladser- lifte | |
Eleven har kendskab til og kan anvende; Kodemærkning | |
Eleven har kendskab til og kan anvende; Sikkerhedsblade og leverandør-brugervejledninger | |
Eleven har kendskab til og kan anvende; Personlige værnemidler, herunder: åndedrætsværn, handsker, høreværn, sikkerhedsbriller mm. | |
Eleven har kendskab til og kan anvende; Hensigtsmæssig affaldshåndtering | |
Eleven udviser ansvarlighed for almindelig ryddelighed på arbejdspladsen. | |
Eleven kan agere hensigtsmæssigt over for kunder og samarbejdspartnere. |
Dato og elevens underskrift | Dato og virksomhedens underskrift | Dato og skolens underskrift |
Elevens navn |
CPR |
Virksomhed |
CVR |
1H | 2H | 3H |
Skemaet udfyldes (med det valgte bogstav fra listen nedenfor) først af lærlingen og efterfølgende af den praktikansvarlige. Skemaet skal benyttes som udgangspunkt for en samtale (se afsnittet ”Elevsamtaler”) om elevens standpunkt. Skemaet underskrives og medbringes på skoleopholdet.
Eleven arbejder: | D | Oplæring ikke startet | C | På begynderniveau | B | Godt | A | Selvstændigt |
1. Afdækning og renholdelse | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage nødvendig afdækning og renligholdelse af overflader, der ikke skal males. | Elev | ||||
Virksomhed |
2. Afrensning | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på lofter | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage afrensning af gammelt tapet og vægbeklædning. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på jern | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på facader | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på indvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på udvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage en korrekt afrensning af skimmelsvamp på overflader under 3m2 | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage vask, slibning samt afrensning med forskellige materialer og teknikker på gulve | Elev | ||||
Virksomhed |
3. Spartling | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage reparationsspartlinger, af lofter, vægge, facader og træværk med forskellige materialer og teknikker, klar til viderebehandling | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage spartling af gipssamlinger, herunder opsætning af armering og hjørneskinner af lofter og vægge med forskellige materialer og teknikker, klar til viderebehandling | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage fuldspartlinger af lofter, vægge og træværk med forskellige materialer og teknikker, klar til viderebehandling | Elev | ||||
Virksomhed |
4. Bundbehandlinger / grundinger | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på lofter og vægge med forskelligt materiale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på facader med forskelligt materiale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på indvendigt træværk med forskelligt materiale | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige bundbehandlinger/grundinger på udvendigt træværk med forskelligt materiale | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage korrekte malebehandlinger på overflader, som er blevet renset for skimmelsvamp | Elev | ||||
Virksomhed |
5. Mellembehandlinger | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på lofter og vægge af forskelligt materiale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på facader af forskelligt materiale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på indvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan foretage forskellige mellembehandlinger på udvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan udføre en korrekte malerfuge under 2 mm | Elev | ||||
Virksomhed |
6. Færdigbehandlinger | D | C | B | A | |
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer og under hensyn til lysforhold foretage forskellige færdigbehandlinger på lofter og vægge. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer og under hensyn til lysforhold foretage forskellige færdigbehandlinger på facader. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer og under hensyn til lysforhold foretage forskellige færdigbehandlinger på indvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan med forskellige teknikker og materialer og under hensyn til lysforhold foretage forskellige færdigbehandlinger på udvendigt træværk | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan påføre kulørstærke malinger på forskellige underlag. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan benytte forskellige materialer og teknikker til lakering. | Elev | ||||
Virksomhed |
7. Airless-anlæg | D | C | B | A | |
Eleven kender og kan anvende airless-anlæg på relevante arbejdsområder | Elev | ||||
Virksomhed |
8. Metaloverflader og isolerede rør | D | C | B | A | |
Eleven kan behandle metaloverflader og isolerede rør fra bund- til færdigbehandling | Elev | ||||
Virksomhed |
9. Gulve | D | C | B | A | |
Eleven kan udføre relevant malebehandling af forskellige gulve, herunder grunding, vedligeholdelse og færdigbehandling | Elev | ||||
Virksomhed |
10. Vægbeklædninger | D | C | B | A | |
Eleven kan opsætte glasfilt, glasvæv og tapet | Elev | ||||
Virksomhed |
11. Farver | D | C | B | A | |
Eleven kan foretage farveblanding og farveefterligning og farveafstemning | Elev | ||||
Virksomhed |
12. Værktøjer og hjælpemidler Eleven kan vedligeholde og sikkerhedsmæssigt korrekt anvende relevante værktøjer og hjælpemidler til de enkelte arbejdsopgaver – herunder: |
D | C | B | A | |
skærende værktøj, håndværktøj og maskiner (relevant elektrisk slibeværktøj, dampanlæg mm) | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
stiger | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
rulle- og bukkestilladser | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
lifte | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
radiatorsprøjter og | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Airless anlæg | Elev | ||||
Virksomhed |
13. Sikkerhedsforhold Eleven har kendskab til og kan anvende: |
D | C | B | A | |
Kodemærkning | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Sikkerhedsblade og leverandør-brugervejledninger | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Personlige værnemidler, herunder: åndedrætsværn, handsker, høreværn, sikkerhedsbriller mm. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Hensigtsmæssig affaldshåndtering | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Arbejdspladsvurdering (APV) – herunder skur- og velfærdsforanstaltninger | Elev | ||||
Virksomhed |
14. Kreativitet | D | C | B | A | |
Eleven kan under faglig vejledning anvende fagets dekorative og kreative muligheder | Elev | ||||
Virksomhed |
15. Planlægning og kvalitetssikring Eleven kan planlægge og kvalitetssikre eget arbejde – herunder |
D | C | B | A | |
kunne tilrettelægge arbejdsprocesser i en opgave indenfor en fastlagt tidstermin | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne foretage en korrekt vurdering af forholdet mellem bund, materialer og arbejdsprocesser | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne vurdere om der er problemer vedr. fugt og temperatur. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne mængdeberegne forbruget af materialer | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne foretage en praktisk opmåling af eget arbejde | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne prissætte sit eget arbejde efter overenskomstens prisliste | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne foretage en forudakkordering af eget arbejde | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne foretage teknisk kvalitetskontrol | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
kunne udarbejde en skriftlig kvalitetssikringskontrol efter gældende standarter og normer | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kender og kan foretage korrekte fugt- og temperaturmålinger, samt måling af lagtykkelser | Elev | ||||
Virksomhed |
16. Arbejdsnormer | D | C | B | A | |
Eleven udviser ansvarlighed for almindelig ryddelighed på arbejdspladsen. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven har forståelse for kvalitet/finish. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan agere hensigtsmæssigt over for kunder og samarbejdspartnere. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan anvende sit kendskab til innovation til at deltage i fagets bestræbelser på at skabe nye markeder. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan ud fra praktisk malearbejde og en efterfølgende beskrivelse, stille forslag til forbedring af materialer, værktøjer, teknikker, arbejdsprocesser m.v. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven får udviklet sin sans for at skabe mersalg ved at kunne foreslå kunderne udførelse af arbejdsopgaver, som ligger ud over den oprindelige aftale. | Elev | ||||
Virksomhed | |||||
Eleven kan i sit arbejde tage hensyn til og sikre de energioptimerende tiltag, der er foretaget i bygningen | Elev | ||||
Virksomhed |
Skolemeddelelser til/fra virksomheden og eleven
Skemaets første del udfyldes af den praktikansvarlige og lærlingen – anden del af skolen.
Hvilke praktikmål indgår i elevens praktikumprojekt? | |
Farver | |
Kreativitet | |
Planlægning og kvalitetssikring | |
Arbejdsnormer |
Projektevaluering (udfyldes af skolen):
Eleven har opnået en eller flere af følgende kompetencer via praktikumforløbet: | |
Eleven kan foretage farveblanding og farveefterligning | |
Eleven kan under faglig vejledning anvende fagets dekorative og kreative muligheder | |
Eleven kan planlægge og kvalitetssikre eget arbejde – herunder: kunne tilrettelægge arbejdsprocesserne i en opgave indenfor en fastlagt tidstermin. | |
Eleven kan planlægge og kvalitetssikre eget arbejde – herunder: kunne foretage en korrekt vurdering af forholdet mellem bund, materialer og arbejdsprocesser | |
Eleven kan planlægge og kvalitetssikre eget arbejde – herunder: kunne vurdere om der er problemer vedr. fugt og temperatur | |
Eleven kan planlægge og kvalitetssikre eget arbejde – herunder: kunne mængdeberegne forbruget af materialer | |
Eleven kan planlægge og kvalitetssikre eget arbejde – herunder: kunne foretage en praktisk opmåling af eget arbejde | |
Eleven kan planlægge og kvalitetssikre eget arbejde – herunder: kunne prissætte sit eget arbejde efter overenskomstens prisliste | |
Eleven kan planlægge og kvalitetssikre eget arbejde – herunder: kunne foretage en forudakkordering af eget arbejde | |
Eleven kan planlægge og kvalitetssikre eget arbejde – herunder: kunne foretage teknisk kvalitetskontrol | |
Eleven kan planlægge og kvalitetssikre eget arbejde – herunder: kunne udarbejde en skriftlig kvalitetssikringskontrol efter gældende standarter og normer | |
Eleven kender og kan foretage korrekte fugt- og temperaturmålinger, samt måling af lagtykkelser | |
Eleven udviser ansvarlighed for almindelig ryddelighed på arbejdspladsen. | |
Eleven har forståelse for kvalitet/finish. | |
Eleven kan agere hensigtsmæssigt over for kunder og samarbejdspartnere. | |
Eleven kan anvende sit kendskab til innovation til at deltage i fagets bestræbelser på at skabe nye markeder. | |
Eleven kan ud fra praktisk malearbejde og en efterfølgende beskrivelse, stille forslag til forbedring af materialer, værktøjer, teknikker, arbejdsprocesser m.v. | |
Eleven får udviklet sin sans for at skabe mersalg ved at kunne foreslå kunderne udførelse af arbejdsopgaver, som ligger ud over den oprindelige aftale | |
Eleven kan i sit arbejde tage hensyn til og sikre de energioptimerende tiltag, der er foretaget i bygningen |
Dato og elevens underskrift | Dato og virksomhedens underskrift | Dato og skolens underskrift |